L’estetica del rischio|The Aesthetics of Risk-taking – Enrico Mascelloni

L’estetica del rischio - Enrico Mascelloni
È un’estetica del rischio quella che cifra molti lavori di Federico Piccari, in particolare i cicli con i tappeti e più recentemente quello con gli ondulati in eternit, in cui il pericolo non è semplicemente rappresentato, ma appartiene alla concretezza materiale delle opere e al rischio che potrebbero far correre al pubblico e all’artista stesso. È ben noto quanto l’eternit sia un materiale ad alto rischio cancerogeno, mentre i tappeti di sassi, su cui si articolano delle performance di personaggi a piedi nudi di diversa provenienza etnica che vi pregano vi passeggiano e vi si spogliano, comportano la concreta possibilità di ferirsi.
Sembra quasi che per Piccari il terreno dell’arte sia un luogo d’incontri rischiosi e di conflitti, laddove il rischio non appartiene soltanto al materiale utilizzato come nei cicli citati, ma anche alla configurazione della rappresentazione. In un altro ciclo vediamo in azione dei feti/bambini armati di kalashnikov, mentre in un altro ancora, apparentemente più normalizzato, i ritratti sono realizzati con una congerie di peli di barba, che in forza della loro natura di objet trouvé organici, asportati dal corpo, creano immediatamente una sottile inquietudine. Tanto più che la loro normalizzazione grafica diventa ritratto, un genere che riguarda l’organicità della testa, quella stessa da cui i peli provengono e a cui dunque ritornano dandogli quella fisionomia fantasmatica, evanescente, come fragile e lievemente ferita che caratterizza questo ciclo di opere. D’altronde anche i feti/bambini non mancavano di sostanza percettiva densa allo sguardo (come è tipico della cera) e inoltre applicata dal retro dell’opera sino a intriderla completamente. Il processo d’impregnazione, che ribalta l’immagine sul davanti, ha una sua gestualità lenta e violenta. L’immagine appare come evanescente ma in realtà invade tutto lo spessore del foglio. Come in molte altre opere di Piccari l’estrema concretezza dei materiali utilizzati tende all’implosione e alla disgregazione. È quest’ultima la sorte del tappeto di pietre dopo la performance, della sostanza dilapidata dei ritratti di peli, dell’eternit che si presume destinato alla messa in sicurezza, che l’artista effettua attraverso un processo di trasformazione all’insegna della preziosità. Qui, in questo crinale sottile posto tra trasfigurazione e distruzione, scatta un’altra caratteristica del suo linguaggio. Sembra quasi che la sola chance di rendere praticabile l’esistenza di un’opera con materiali e temi rischiosi, sia all’insegna del suo impreziosimento, della trasfigurazione in un altro da sé che contiene comunque ben in vista il sé, cioè il rischio di partenza. L’eternit viene rivestito d’oro a 24 carati, d’argento o di rame, ma resta con tutta evidenza una lastra di eternit come quelle che dovremmo eliminare dalle innumerevoli tettoie in ondulato delle case italiane. Che ce lo si ritrovi ora in un’asettica galleria d’arte trasfigurato in metallo prezioso, non è in fondo diverso, come processo di affabulazione-provocazione del pubblico, da quello innescato da Manzoni nella “merda d’artista”. In quest’ultimo era la merda, quantunque invisibile o persino inesistente nell’opera, perché ben sigillata nella confezione, a trasformarsi in oro, non solo perché assurta al grado di arte ma in forza del fatto che l’opera Merda d’artista è arrivata a costare più dell’oro. Negli eternit rivestiti in oro di Federico Piccari è egualmente in opera un processo di rivestimento, e se si vuole di confezione, del materiale nefasto di partenza. La differenza sostanziale sta nel fatto che le confezioni certificate “Merda d’artista” di Manzoni potrebbero contenere qualsiasi cosa o magari nulla. Dobbiamo fidarci dell’artista e di ciò che ci dice. Sta dunque nelle preposizioni che circondano l’opera (il titolo, il dibattito che ha scatenato) il suo carattere concettuale, e non certo nell’opera in sé, che è un oggetto qualunque con una forma qualunque. Gli eternit di Piccari sono tali a tutti gli effetti, perché il rivestimento in un materiale prezioso non ne altera né ne nasconde la forma, che non è una forma qualsiasi bensì proprio quella di un ondulato in eternit. In ambedue gli artisti è però in atto un’estetica della trasfigurazione, che avviene attraverso paradossali oggetti di partenza.
Sotto i colpi degli attacchi jihadisti, la dose di rischio nella vita quotidiana di un cittadino medio occidentale è aumentata a dismisura, sebbene più nella percezione che nella sua concretezza1. Gran parte delle citate opere di Federico Piccari sono state realizzate prima che Daesh2 scatenasse la ben nota sequenza di attacchi in alcune città europee. E l’arte di Piccari sa cogliere il crinale sottilissimo in cui le nostre vite restano in equilibrio precario, ora maggiormente di prima. A voler essere più precisi la trasfigurazione di un elemento di rischio permette di distanziarlo ma non di disinnescarlo (visto che, come si è detto, resta incombente e ben visibile). E infatti l’inquietudine e il senso di sospesa precarietà delle opere di Piccari sa sintonizzarsi sulla sostanza dei nostri anni. E diversamente dal Manzoni dei primi ’60 o dai protagonisti delle coeve neoavanguardie egli non aggredisce il pubblico. L’eternit è in ogni caso trasfigurato in sostanza preziosa e il tappeto di pietre sa essere piacevole allo sguardo e raffinato nella precisione degli incastri cromatici. Ma il nodo dell’arte di Piccari sta proprio nel subordinare questo grado di eccellenza estetica al rischio che contiene e che la rende possibile. Tanto più che l’aspetto pericoloso emerge con tanta più forza quanto più viene sublimato. In fondo una tettoia in eternit possiamo incrociarla in qualsiasi momento, senza rimanerne necessariamente impressionati tanto è comune; però l’impressione che ci suscita un ondulato in una galleria d’arte è ben diversa, e non soltanto perché è radicalmente decontestualizzato rispetto al dove potremmo pensarlo, e tollerarlo. Ma soprattutto perché è rivestito in oro e dunque la trasformazione nel suo opposto estetico e ecologico enfatizza il fatto che resta comunque eternit, cioè un materiale a rischio che in forza della sua pericolosità è diventato persino più brutto di quanto lo fosse all’inizio della sua storia nell’edilizia povera e precaria.
È qui che si evidenzia un’altra chiave di lettura dell’approccio di Piccari. Quasi tutte le sue opere redimono elementi che chiamerei “diseredati” e che vengono assurti a nodo strutturale dei suoi lavori. Dunque quelli che abbiamo chiamato rischiosi in maniera diretta come l’eternit, altri che lo diventano per la funzione assunta nelle opere come le pietre che formano il tappeto, altri ancora che sono assunti già eliminati e polverizzati e vengono invece riuniti per un nuovo scopo come i peli di barba. Nell’arte di Federico Piccari è attivo questo processo di redenzione dei materiali diseredati. Direi che tale carattere sembra talmente preponderante da soverchiare ogni chiave di lettura in senso ironico, che pur sembrerebbe lecita. Il processo che viene ricostruito guardando le opere è senz’altro sorprendente ma non scatena una risatina complice. Egli prende dunque distanza dall’ironia come figura preponderante dell’arte d’oggi, quella stessa che per apprezzare un’opera (e magari comperarsela) pretende che sia necessario farci una risatina complice insieme al gallerista o a qualcuno che si è invitato a cena.

È evidente che nelle opere di Piccari vi sono riferimenti solo marginali alla stagione di terrore in pieno svolgimento, quest’ultima tanto più incombente quanto sembra aver sussunto ogni altro discorso, nel senso che non vi è quasi discussione che non vi sfoci. Eppure, se a mio parere vi è un’artista contemporaneo che vi si è misurato in tempi non sospetti egli è Piccari. E la misura è tanto più profonda quanto non ne ha scimmiottato la rappresentazione ma ha avvertito lo slittamento di tutto nella fragilità, nel rischio e nell’ambiguità di un tempo feroce. I bambini con kalashnikov sembrano dei “putti armati” che volteggiano in aria e che sarebbero pensabili solo tra le volte di una chiesa bombardata ai confini del mondo. L’opera più in sintonia con questa cesura è però, anche tautologicamente, il tappeto: questo spazio assediato e circoscritto come una frontiera, in cui da sempre s’incrociano occidente e oriente. Ma una frontiera che al termine del suo utilizzo performativo si sbriciola e deflagra, come molte frontiere di questi anni. E comunque, durante la performance, uomini di varia provenienza etnica e religiosa vi convivono nel dolore (sono a piedi scalzi su duri sassi). Tanto per ricordare che nel piccolo tappeto di Federico non meno che nello spazio assediato delle nostre città, reso precario da un’urbanistica demenziale, la convivenza (e non solo con un’altra lingua o un’altra religione) è faticosa, dolorosa e sempre a rischio di deflagrazione.

The Aesthetics of Risk-taking - Enrico Mascelloni
An aesthetics of risk-taking is what stands out in many of the works of Federico Piccari, in particular in his cycle of carpets and, more recently, his work using corrugated asbestos, in which danger is not only represented, but is part and parcel of the material substance of the works and of the risk that the public and the artist himself may be involved in taking. Asbestos is famously a material with a high risk of inducing cancer, while the rock carpets on which artists from various different ethnic backgrounds perform barefoot, praying, walking and stripping off there, involve a very real risk of inducing wounds.
It is almost as though Piccari perceives the terrain of art to be a place where risky meetings and conflicts take place, where the risk is a feature not only of the material he uses, as in the cycles just mentioned, but also of how his representation is configured. In another cycle, we see Kalashnikov-armed foetuses/children in action, while in another, one that at first sight appears to be more normal, there are portraits made using masses of beard hair, whose very nature as organic objets trouvés taken from the body immediately generates a subtle sense of apprehension. All the more so as their transformation into standard graphic applications morphs into a portrait, a genre that focuses on the organic nature of the human head, the same one that provided the hair and to which it thus returns, giving it an other-worldly, evanescent physiognomy, somehow fragile and slightly wounded, which we find as a characteristic of this cycle of works. As a matter of fact, there was also no shortage of visually dense perceptive substance (a typical feature of wax) in the case of the foetuses/children: it was actually applied from the rear of the work until it soaked through completely. This process of impregnation, which reverses the image seen from the front, has its own slow, violent gesturing. Although the image appears to be evanescent, it actually invades the entire thickness of the sheet. As in many other works by Piccari, the extremely concrete substance of the materials he uses tends towards implosion and disintegration. That is the fate of the carpet made of stones after the performance, of the dilapidated substance of the portraits made with hairs, of the asbestos that is presumably destined to be rendered safe, something that the artist achieves by means of a process of transformation that brings out a precious nature. It is here, balanced on this perilous knife-edge between transfiguration and destruction, that another characteristic of his language is triggered. It’s almost as though the only chance there is to make the existence of a work with risky materials and themes at all practicable is by rendering it precious, transfiguring it into another form of itself that nevertheless maintains that self – in other words the original risk – clearly visible. Although the artist has covered his asbestos with 24 carat gold, silver or copper, it is quite obvious that the base is a slab of asbestos of the kind that we are supposed to be removing from countless corrugated roofs on homes all over Italy. The fact that we now come across it transformed into a precious metal in an antiseptic art gallery is ultimately no different, as a process of provoking the public and involving it in the storytelling, from the one triggered by Manzoni with his famous Artist’s Shit. In that case it was the excrement – however invisible or even non-existent it may have been in the work, since it was perfectly sealed inside a tin can – that was transformed into gold, not just because it was raised to the status of a work of art, but because of the fact that the work Artist’s Shit actually did end up being worth more than its weight in gold. With his gold-clad asbestos, Federico Piccari is equally hard at work on a process of coating or, if you prefer, packaging an unlikely original material. The main difference is that Manzoni’s certified cans containing Artist’s Shit could actually contain anything, or nothing at all. We have to trust the artist and what he tells us. So the work’s conceptual character is expressed in the prepositions that surround it (its title and the debate it unleashed), certainly not in the work itself, which is an everyday object with an everyday shape. Piccari’s asbestos works are just that in every respect, because the coating made of a precious material neither alters nor conceals their shape, which is not just any old shape, but the recognisable shape of a piece of corrugated asbestos. In both of these artists, however, what we are witnessing is an aesthetics of transfiguration that takes place starting from paradoxical original objects.

With the advent of jihadist attacks, the amount of risk that is now run by the average western citizen in his everyday life has increased strikingly, although it is more a case of perception than of reality1. The majority of the works by Federico Piccari mentioned here were done before Daesh2 unleashed its infamous sequence of attacks across the cities of Europe. And Piccari’s art knows just how to catch that ultrathin razor’s edge where our lives teeter in a precarious balance, now more than ever before. To be more precise, transfiguring an element of risk enables it to be held at arm’s length, but not defused (seeing how, as I mentioned before, it remains imminent and clearly visible). As a matter of fact, the apprehension and the sense of suspended precariousness we find in Piccari’s works are uncannily capable of tuning in to the substance of our day and age. Nor – unlike Manzoni in the early sixties or the artists behind the neo-avant-garde in the same period – does he attack his audience. His asbestos is always transformed into a precious substance, while his carpet of stones has the potential to be visually pleasing, making tasteful use of the precision of its interlocking colour schemes. But the crux of Piccari’s art is this ability it has to subject this degree of aesthetic excellence to the risk it contains, the risk that makes it possible in the first place. All the more so since the aspect of danger emerges all the more forcefully, the more it is sublimated. An asbestos roof is ultimately something that any of us may come across at any moment, without necessarily being at all impressed, since it is such a common occurrence; yet the impression made in us by a piece of corrugated asbestos on show in an art gallery is quite different. This is not only because it has been taken radically out of the context where we might normally have expected to find it – and tolerate it – but above all because it is coated with gold, so its transformation into its own aesthetic and ecological opposite emphasises the fact that it is still a piece of asbestos, in other words a piece of risky material, whose very dangerousness has made it even more ugly than it was at the beginning of its life cycle in low-cost, precarious construction.
This is where we find evidence of another key for interpreting Piccari’s approach. Nearly all his works redeem elements that I would describe as “disinherited”, which he raises to the status of structural nodes in his oeuvre. That means all the ones that I have described as directly “risky”, such as asbestos, plus others that become risky because of the function they are given in his works, such as the stones that form the carpet, and others again that are taken over in a condition that is already eliminated and as it were pulverised, only then to be brought back together again for a new use, like the beard hairs. What we find at work in Federico Piccari’s art is this process of redemption of materials that are disinherited. I’d go so far as to say that this characteristic is so preponderant as to overwhelm every key of interpretation in an ironic sense, however justifiable it may seem to be. The process that is pieced back together when you observe these works is certainly surprising, but not one that makes you chuckle with complicity. The artist actually distances himself from irony as a preponderant figure of art today, the same irony that expects us to indulge in that conspiratorially knowing chuckle with the gallerist or with someone we have invited to dinner when appreciating a work of art (and maybe deciding to buy it).

Piccari’s works clearly contain only marginal references to the politics of terror that is currently unfolding, which is all the more imminent, the more it seems to have subsumed every other discourse, in the sense that there no longer appears to be any discussion that manages to avoid leading to it. And yet, if in my opinion there is any contemporary artist who has tackled this issue at a time when it was not yet all the rage, that artist is Piccari. And the degree to which he has done so is all the more profound, since he has never aped its representation, but perceived how everything his slipped effortlessly into the fragility, the risk and the ambiguity of ferocious times. Children wielding Kalashnikovs look like armed cherubs floating in the air, of a kind that would be conceivable only up under the ceiling of a bombarded church at the ends of the earth. Yet the work that is most faithfully in tune with this caesura is, to a certain extent tautologically, the carpet, this besieged space, encompassed within a virtual frontier, where west and east have ever met. But this is a frontier that crumbles and bursts into virtual flame when its use in the performance comes to an end, like many a frontier of today. In any case, during the performance, men from various different ethnic and religious backgrounds cohabit there in pain (they are barefoot on hard rocks). The point of this is to remind us that Federico’s little carpet, no less than the besieged spaces of our cities, is made precarious by a demented form of town planning: cohabitation (not just with another language or another religion) is arduous, painful and always runs the risk of bursting into flames.

© 2020 Federico Piccari – Torino –
email: federico.piccari.fp@gmail.com
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